ISVW - Hotel | Internationale School voor Wijsbegeerte

Van Oostzee tot Zwarte Zee

Maandag 12 - vrijdag 16 juli 2010Muziekweek
Aanvang 10.30 uur, einde 13.30 uur

Begeleiding: Albert van der Schoot; Gerard van der Leeuw; Eelke Tuinstra

Oost-Europese muziek uit Polen,Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië en Servië dit jaar in de succesvolle reeks muziekweken. Van de kust van de Oostzee over de Karpaten en de poesta’s naar de Donau en de Zwarte zee. Muziek uit een grenzeloos gebied met een rijke geschiedenis. Muziek van weemoed, opstand en verlangen naar euforie en nationalisme.

Muziek van Haydn, Liszt, Dvorák; van Bartók, Kurtág, Ligeti, Janáček maar ook van onbekende componisten die zo de moeite waard blijken. Daarbij is het Chopin jaar en dus mag in de zomerweek deze klavierreus en componist niet ontbreken. Muziek omlijst door gedegen cultuurhistorische en musicologische inleidingen en met, zoals altijd, speciale aandacht voor de vrouwelijke componisten uit Oost-Europa.

Programma

Maandag 12 juli

10.30 Oost-Europa Centraal: een cultuurhistorische inleiding door Krisztina Lajosi

14.00 Blazende Bohemers: over de talloze Boheemse componisten in heel Europa door Gerard van der Leeuw

20.00 De duistere kanten van Chopin: door Sabine Lichtenstein

Dinsdag 13 juli

09.30 De rol van de muziek in de natievorming van Hongarije en Roemenië: door Krisztina Lajosi

14.00 Ma vlast: Boheemse componisten en hun vaderland door Gerard van der Leeuw

20.00 Janácek en de muzikale moedertaal: door Albert van der Schoot

Woensdag 14 juli

09.30 Hongaarse Rapsodie: Van poesta tot podium door Albert van der Schoot

14.00 Haydn: Van lakei tot wereldburger door Gerard van der Leeuw

20.00 Tussen de neo-klassieken en de avant-garde: Grazyna Bacewicz, Miriam Marbé en Erzsébet Szönyi door Helen Metzelaar

Donderdag 15 juli

09.30 Poolse muziek van Paderewski tot Penderecki: door Michel Khalifa

14.00 Kerk- en volksmuziek in het werk van drie vrouwelijke Servische componisten: door Borislav Cicovacki

20.00 Recital : kamermuziek uit Centraal-Oost Europa uitgevoerd door Julia Hartig (viool) en Borislav Cicovacki (hobo) Programma

Vrijdag 16 juli

09.30 De hel van Theresienstad: Joodse componisten in een 'modelkamp' door Gerard van der Leeuw

12.30 Lunch en vertrek

 

Kosten

Arrangement 1: € 602,25 € 547,50 (cursus, koffie/thee, lunchbuffetten, diners incl. 2 drankjes, pianorecital)

Arrangement 2: € 760,65 € 691,50 (arrangement 1 + éénpersoonskamer & ontbijtbuffet)
En de drankjes aan de bar zijn van het huis!

Vrienden van de ISVW krijgen korting

AANMELDEN

Personalia

Drs. Gerard van der Leeuw is musicoloog, publicist en hoofdredacteur van het leukste muziektijdschrift van Nederland: De Rode Leeuw. Na een langdurige carrière aan een conservatorium en de (opgeheven) Staatsexamens Muziek geeft hij nu cursussen en lezingen door heel Nederland, o.a. voor Hovo en het Residentie Orkest. Daarnaast is hij medewerker bij www.bestmusicteacher.com.

Dr. Albert van der Schoot studeerde muziekwetenschap en filosofie aan de  niversiteit van Amsterdam, en muziekpedagogiek aan de Ferenc Liszt Academie in Boedapest. Hij is associate lector ‘Theorie in de kunsten’ aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten; daarnaast doceert hij esthetica en cultuurfilosofie aan de Universiteit van Amsterdam, en muziekfilosofie aan de Universiteit Antwerpen. Hij promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam op een onderzoek naar de ideeëngeschiedenis rondom de gulden snede (De ontstelling van Pythagoras, 1998). In 2005 verscheen, onder redactie van hem en Erik Heijerman, Welke taal spreekt de muziek? Samen met Rokus de Groot redigeerde hij Redefining musical identities – Reorientations in the waning of Modernism (2007).

Dr. Krisztina Lajosi komt uit Transsylvanië. In 2008 promoveerde zij aan de Universiteit van Amsterdam op het proefschrift “Opera and Nineteenth-Century Nation-Building”. Momenteel doceert zij literatuurgeschiedenis, literatuurtheorie en cultuurgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit, de Universiteit Utrecht en het University College Utrecht. Haar onderzoek concentreert zich op wat genoemd wordt de ‘lange negentiende eeuw’ (1789-1920).

Dr. Sabine Lichtenstein studeerde Muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, waar zij promoveerde (Literaire Polyfonie; een theoretisch ontwerp en zijn toepassing op een passage in Thomas Manns Der Erwählte). Ze was docent aan de Hogeschool der Kunsten Amsterdam (afdeling Conservatorium Hilversum), redactielid van diverse tijdschriften en als artistiek en pr-medewerker verbonden aan diverse orkesten. Ze werkt sedert 1984 als staflid aan de leerstoelgroep Muziekwetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Momenteel verzorgt zij regelmatig concert-introducties voor o.a. de Dr Anton Philipszaal in Den Haag, de Philharmonie Haarlem en het Nederlands Philharmonisch Orkest in het Concertgebouw te Amsterdam.

Julija Hartig studeerde viool in Novi Sad. Sinds 1994 woont ze in Nederland. julija hartigZe studeerde aan het Rotterdams Conservatorium bij
I. Grubert en aan het Utrechts Coservatorium bij K. Wataya, waar ze cum laude afstudeerde. Ze soleert regelmatig met verschillende orkesten en nam deel aan internationale festivals, zoals ‘The Summer Festival of Dubrovnik’, het Grachten Festival in Amsterdam en het Internationaal festival voor actuele muziek November Music. In 2004 won ze met het Duo Hartig-Broekhans de derde prijs bij het Internationaal concours voor kamermuziek ‘Gaetano Zinetti’. Sinds 2000 is ze lid van het Radio Symfonie Orkest, en tegenwoordig van de Radio Kamer Filharmonie. Zij bespeelt een Jean-Baptiste Vuillaume viool, die haar ter beschikking is gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Borislav Cicovacki studeerde biologie en hobo in Novi Sad en volgde in Amsterdam hobolessen bij Han de Vries. Hij woont sinds 1991 in Nederland. Als musicus treedt hij regelmatig op in binnen- en buitenland. Hij publiceerde eerder over muziek, schreef drie operalibretti voor operahuizen in Nederland, Oostenrijk en Duitsland en is een van de oprichters van de Stichting Barka, die kunst uit ex-Joegoslavië onder de aandacht brengt. Cicovacki debuteerde in 2000. Hij schreef tot nu toe vier romans. De laatste, Sleutelkruid verscheen in 2009.

Drs. Michel Khalifa, geboren en getogen in Parijs, studeerde  muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht. Hij schrijft over klassieke muziek, onder meer voor Preludium, verzorgt concertinleidingen en begeleidt operareizen. Daarnaast doceert hij muziekgeschiedenis aan het Conservatorium van Amsterdam.

Dr. Helen Metzelaar, fluitist en musicoloog, is een van de oprichters van de Stichting Vrouw en Muziek (www.vrouwenmuziek.nl), waar zij tot 2005 werkzaam was. Zij publiceert veel over gendervraagstukken en het functioneren van vrouwen in de Westerse muziekgeschiedenis, o.a. haar proefschrift From Private to Public Spheres, Exploring Women's Role in Dutch Musical Life from c. 1700 to c. 1880. Momenteel werkt zij weer aan de Universiteit van Amsterdam, ditmaal als gastonderzoeker bij de leerstoelgroep muziekwetenschap.